środa, 20 grudnia 2017

Święty Mikołaj w Polsce i na świecie #3ZSeriiŚwiątecznej

Białą brodą, czerwony strój i czapka z pomponem… Mówi wam to coś? Jak mówi Wikipedia Święty Mikołaj to mityczna, folklorystyczna postać starszego mężczyzny roznoszącego prezenty w okresie Świąt Bożego Narodzenia.
Zawsze, gdy przychodzi ten świąteczny czas, zastanawiałam się w sumie, dlaczego do innych dzieci święty Mikołaj w grudniu przychodzi 2 razy; raz 6 grudnia, a następnie 24 grudnia w wigilie. Przykładowo ja nie wierzyłam w wigilijnego Świętego Mikołaja. Z racji tego, że jestem z Wielkopolskie, do mnie w wigilię przychodził gwiazdor, wiec nie miałam takiego problemu. Będąc starszą, trochę poczytałam i odpowiedziałam siebie na pytanie; a więc dlaczego jest dwóch Świętych Mikołajów?
Święty Mikołaj z Laponii jest tak naprawdę zapożyczony od krajów anglojęzycznych i niemal zdominował naszego Świętego Mikołaja; biskupa Miry, a niezgodności kalendarza gregoriańskiego i juliańskiego sprawiły, że dzień Świętego Mikołaja według starego stylu wypada blisko świat Bożego Narodzenia. W taki sposób w niektórych krajach i regionach Święty Mikołaj stał się bożonarodzeniowym przybyszem rozdającym prezenty i poniekąd (nie wiem dlaczego) budzącym mały postrach. Wy też mieliście w dzieciństwie tak, że czekaliście z niecierpliwością, ale jednak grzecznie na tego dziada, a gdy usłyszeliście tylko dzwonek do drzwi, niemal nie zesraliście się ze strachu?... Nie ?.... Kurde coś ze mną nie tak lub po prostu, byłam niegrzecznym dzieckiem. U dołu możecie pooglądać zdjęcia podczas moich spotkań z gwiazdorem.
Już kilka razy powtórzyłam „gwiazdor”, a część z was pewnie nie wie co to w ogóle. Już wyjaśniam.
Tak to już bywa na tym świecie, że obyczaje I tradycje różnią się od siebie. Tak więc we Francji dziadek rozdający prezenty to Pére Noët; w Norwegii Julemand; Wlochy Bobbo Natale; Niemcy Heilige Nicdaus; Czechy Mikulas lub bardziej znane nam np. Rosyjski Dziadek mróz czy Angielski Santa Clause, Father Christmas. W Polsce też pojawiają się sprzeczności co do tego, kto przynosi dzieciom wigilijne prezenty. Tradycja nazywania wigilijnego przybysza gwiazdorem kultywowania jest PONOĆ tylko na Kaszubach i województwie Opolskim i drastycznie zanika na rzecz Świętego Mikołaja. Tak wyczytałam w jednym z internetowych artykułów i śmiem się z nim nie zgodzić. W Wielkopolsce bardzo czynnie używa się nazwy gwiazdor zamiast Święty Mikołaj i każdy, kogo pytam, odpowiada, że jest to Poznańskie określenie tego zimowego przybysza, tak więc również nie znam osoby z Wielkopolski, która powiedziałaby o gwiazdorze Mikołaj, a ponoć ten zwyczaj zanika.

Zostawiam tu tez adres świętego Mikołaja. Jeśli byłeś grzeczny, możesz napisać i poprosić o coś fajnego na tegoroczne Święta:

Adres świętego Mikołaja w Laponii:
Santa Claus
Arctic Circle 96930
Rovaniemi
Finlandia






1 komentarz:

  1. ojej jaka urocza :D czytać to co wstawiasz na bloga i móc widzieć twoje dzieciństwo wiedząc głębiej o blogerze to jest miłe :3

    OdpowiedzUsuń